Bathurst 1000 1997
En av bilarna på bilden kördes av Rickard Rydell och Jim Richards. Den andra kördes av Jan "Flash" Nilsson och Cameron McLean. Konstigt att dom körde med 850:n 1997 då dom började köra S40.





Förare: Rickard Rydell, Kelvin Burt, Tim Harvey i BTCC,
Mattias Ekström och Janne "Flash" Nilsson i STCC,
Jim Richards i Bathurst 1000, Peter Brock i ATCC(Australian) m.fl.
Peter Brock vann ATCC 1996 med 850:n.


Chassi: Fyrdörrars kaross med TWR-designad störtbur i stål.
Motor: Högtrimmad 2-litersmaskin.
Cylindrar: 5 st med 5 ventiler per cylinder.Cylindervolym: 1,999 cc, Slaglängd: 73.9 mm. Cylinderdiameter: 83 mm.
Max effekt: KW/hk/rpm: 215+/290+/8500 rpm.
Katalytisk avgasrening och ljuddämpare monterat.
Växellåda: TWR/Xtrac designad och utvecklad racingväxellåda. Sexväxlad sekventiell-
Tryck framåt för att växla ner och dra spaken bakåt för att växla upp. Utbytbara utväxlingar.
Upphängning:
Framvagn: TWR/McPherson fjäderben. Öhlinsdämpare fram och bak.
Bakvagn: Volvo Delta Link, Coilfjädrar över dämparna.
Bromsar:
Fram: AP välbalanserat broms system. 355 mm diameters AP ventilerade skivor.
Bak: 278 mm diameters Brembo ventilerade skivor.
Kylning: Högeffekts vattenkylare i aluminium. Vatten/Olja kylare för motor och växellåda.
Bensintank:
Behållare av gummi och kolfiber/kevlar av säkerhetsskäl. Kan rymma 40 liter.
Fälgar: BBS Racing fälgar 19" i magnesium.
Däck:
Michelin racing slicks. Michelin regn och intermediates.
Front: TWR front och bak-spoiler för BTCC reglemente.